Suomessa puhutaan suomea

Eller åtminstone försöker vi.

Suck. Varför har ingen barmhärtig människa placerat mig mitt i finskaste Finland och lämnat mig där i något halvår? Varför har jag inte själv sökt mig till något purfinskt ställe? Varför har jag inte tvåspråkiga föräldrar? Eller helst en finskspråkig pojkvän eller åtminstone någon finskatalande kompis? Ibland är man ledsen över att komma från en helsvensk stad. Åtminstone är det inte särskilt praktiskt.

Finska är svårt. Säg int annat.


Imorgon ska det vara sex grader i Åbo. Jag hämtade precis upp lådan med vinterkläder från förrådet. Det känns som att det är dags. Brrr.

image79
Aura å i Åbo

Kommentarer
Postat av: gettosmurfan

*mohahahaaa* En annan var fullkomligt lycklig över att få approbatur (heter det så nu igen?!) i finska i studentexamen - högskolenivå skulle jag aldrig klara av.. Mamsen ville skicka mig på "finnbete" i unga år - men jag tokvägrade - kanske inte så smart.. Språk är alltid bra att kunna - men då var det inte lika skoj.. Kanske blir så när man är född och uppväxt på de där öarna mitt i Ålands hav.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback