Ljusterapi

Jag behöver ljus! Detta förbaskade mörker som lagt sig över Vasa tycks aldrig skingra sig. Det är mörkt då jag vaknar, mörkt då jag äter lunch, mörkt då jag går hem och svart då jag går och lägger mig. Med tanke på det tycker jag inte att den höga självmordsstatistiken är särskilt förvånande. Kunde inte ljusterapi bli mer lättillgängligt? Gratis ljusterapi kunde ju erbjudas på torget, t.ex. Som en liten kiosk att gå in i och få sig en dos ljus. Sen skulle det dofta gott (exempelvis hav) och jag hör redan vågbruset i bakgrunden. Helt superbraigt vore det ju om man kunde bli brun på köpet!

Ehhm. Då blev det ju plötsligt ett solarium. Men vad är ljusterapi egentligen? Ett solarium utan fejksol?

Hah! Det Allsmäktiga
Wikipedia har förstås svaret, och jag verkar ju inte vara helt ute och cykla!

"Ljusterapi är en terapiform mot höst- och vinterdepressioner. Den anses fungera mot depressioner som har samband med bristen på ljus under den mörka årstiden. Man kan också ha nytta av behandling med ljus om man lider av så kallat försenat sömnfassyndrom. Ljusterapi går ut på att man utsätts för kraftigt ljussken under en längre tid, antingen via en ljusbox eller i ett ljusrum (ljusterapirum)".

Och det coolaste: "Det finns även ljuskaféer, där människor kan självmedicinera med ljusterapi". Hah, jag visste det! En ljuskiosk på torget är nog nästa steg!

Tror ni förresten att man kan fixa ett ljusrum hemma? För självbehandling? Jag tror nog att det kunde fungera med växtlampor... :)

Kommentarer
Postat av: Lena

Asså..vilken superb idé! Jag står först i kö! Neemen på riktit, vore inte alls dum idé med ljusterapicafé i såna här tider. Ibland suger det verkligen att bo i norden.. :/ Som tur e går vi snart mot ljusare tider :)

Postat av: kaaja

Hej! Jag brukar läsa din blogg emellanåt och tycker den är bra.



Nu måste jag bara inflika att det ju faktist finns energilampor att köpa. Philips vill naturligtvis tjäna pengar på vintermörkret. productidHF330901GBCONSUMER/EnergyLight+HF3309" rel="nofollow">http://www.consumer.philips.com/consumer/en/gb/consumer/cc/productidHF330901GBCONSUMER/EnergyLight+HF3309



Sen så finns det ju wakeup-light också som tänder ljuset i sakta mak i 30 min innan man ska vakna. Sen får man vakna till fågelkvitter eller kanske t.o.m. havsbrus. Fin idé, men jag vet inte hur dom tänkt att det ska fungera om man är två som ska upp på olika tid.

2008-12-09 @ 08:00:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback