The Resa

Eftersom jag tydligen har skrivklåda idag, ska jag berätta lite om semestern. Det har lixom inte blivit av ännu. Då vi kom hem var jag trött, så trött och sen kom julen emellan.

Den 29.11 åkte vi alltså. Träffade ressällskapet A och M på Helsingfors-Vanda flygplats. Var ute i rätt god tid och fick vänta extra länge då flyget var försenat. Flygresan tog sen närmare 10 timmar pga förseningen. Väl framme gick det smidigt. Vi fick vänta en stund på att få gå igenom identitetskontrollen, men då det väl blev vår tur gick det snabbt. De allvarliga gränsnbevakningsmännen synade passen, tog foto samt fingeravtryck på två-tre finger. Han som kollade mig frågade även hur länge jag skulle stanna i USA och vad jag skulle göra där. Hundra andra frågor hade vi redan svarat på i flygplanet. Allt från om vi var terrorister till om vi hade frukter eller andra livsmedel med oss, och så fick vi uppge adressen vi skulle bo på under vistelsen. Efter säkerhetskontrollen fick vi vårt bagage och kunde börja leta efter en taxi. Det gick hur smidigt som helst och plötsligt var vi på väg mot Manhattan. Vi tittade ut med stora ögon, som bara blev större och större ju närmare vi kom. Framme vid lägenheten vi skulle bo i, mottogs vi av dörrvakten och hisskillen. I lägenheten väntade Maria som bjöd på vin då vi kom. Vi satt en stund, och hann märka att vi var riktigt trötta efter resan. Klockan var ca 20 lokal tid men för oss var den 2-3 på natten. Maria ville dock visa oss runt lite och vi följde med ut på rundtur. En liten rundtur trodde vi, men vår snart sjuttioåriga värd sprang runt halva Manhattan och vi följde storögt efter. Jag var så trött att jag inte riktigt kunde ta in allt, men vi såg bl.a. Rockefeller center, Broadway och New York Library den där första kvällen. Kvällen avslutades på McDonalds.

Rockefeller center

Sen stupade vi i säng och trodde vi skulle sova ett dygn, men vaknade redan 4-5 på morgonen då klockan i våra huvud var förmiddag. Så var det även morgonen efter det, och kanske också morgonen efter den. De dagarna hann vi mycket, även om vi var rätt trötta.

Coolaste byggnaden i NY

Empire State Building var vi upp i och såg ut över Manhattan, vi sightseeade i sightseeingbussar och höll på att frysa ihjäl på kuppen, shoppade och åt i Chinatown och sprang även runt på världens största varuhus Macy´s. Vi shoppade dock inte så mycket i NY, utan satsade på att försöka hinna se så mycket som möjligt. Och sighseeingbussarna var bra! De guidade oss runt genom Manhattans olika delar, och även om det var freezing cold att sitta på toppen i en dubbelbuss var det nog absolut värt det. En av de bästa händelserna var nog julshowen vi var och såg på Radio City Music Hall. En fantastisk show med dans och musik! Den sista dagen var vi ut med båt till Ellis Island, där vi tittade runt på immigrationsmuséet. Till den ön kom alla som emigrerade till USA fram till 1940-talet, om jag minns rätt.

Ellis Island

Dagarna i NY rann iväg och plötsligt var det dags att åka vidare, ner till Pennsylvania. Där tog vi det lugnare, men hann med en hel del också där. Var en dag till Philadelphia, en annan till Atlantic city och en tredje tillbringade vi helt i ett stooort shoppingcenter.